Romfilatelia continuă seria tematicilor de mărci poștale dedicate pasionaților de automobile, introducând în circulație joi, 26 ianuarie a.c. emisiunea Istoria automobilului, alcătuită din patru timbre, 1 plic „prima zi” și un set de cărți poștale maxime pentru pasionații de maximafilie.
Pe lângă confort şi rapiditate, automobilele se dovedesc adesea adevărate piese de colecţie.
Istoria automobilului începe în 1769, odată cu crearea automobilului cu motor cu abur și care putea transporta persoane la bord. În 1806, apar vehiculele dotate cu motoare cu ardere internă care funcționau cu combustibil lichid. În jurul anului 1900, apar și vehiculele cu motor electric.
Inventatorul automobilului în accepţiune modernă este Karl Benz. Acest inginer de origine germană a obţinut patentul pentru automobil, undeva în anul 1886. Maşina sa purta denumirea de Motorwagen şi reprezenta un automobil pe bază de motor cu explozie în patru timpi. Maşina atingea doar 16 km/ h., ceea ce reprezintă extrem de puţin în comparaţie cu Koenigsegg One 1, considerată în 2017 cea mai rapidă maşină. Aceasta din urmă atinge viteza de 450 km/h, lucru care în 1886 era aproape imposibil de imaginat.
În cadrul emisiunii de mărci poștale Istoria automobilului sunt prezentate patru automobile de epocă şi firmele producătoare:
Mașina electrică Jamais Contente, adică „Niciodată mulțumită”, ilustrată pe timbrul cu valoarea nominală de 2,30 lei, este primul vehicul terestru din lume care a depășit viteza de 100 de kilometri pe oră. Recordul a fost stabilit de temerarul șofer belgian Camille Jenatzy la 29 aprilie 1899. Maşina are forma aerodinamică asemănătoare unui obuz.
Familia Jentazy producea anvelope auto, Camille e atras de autoturisme, iar în 1898 produce o mașină denumită Dogcart cu care rulează cu 80,35 km/h. Apoi construiește modelul Jamais Contente, electrică, cu care își doboară recordul pe 29 aprilie 1899, rulând cu 105,26 km/h.
De Dion-Bouton, firma franceză, a fost înființată în 1883 de marchizul Jules-Albert de Dion cu gândul la o locomotivă de jucărie pe care o văzuse într-o vitrină. În 1884 construise deja a doua mașină, la Marquise, cu boiler cu aburi, iar în 1888 câștiga prima cursă auto organizată de Le Vélocipède, fiind singurul concurent. Viteza maximă atinsă în cursă a fost de 60 km/h, iar firma a produs cele mai de succes mașini din primul deceniu al secolului XX, participând cu 3 mașini la cursele Pekin- Paris, în 1907 și la New York- Paris, în 1908.
Un automobil produs de această firmă este redat pe timbrul cu valoarea nominală de 3 Lei.
Brasier, producător francez de automobile, a activat de la 1902 până la 1930, şi vindea aproximativ 1000 de bucăți anual. Marele succes a fost în 1904 și 1905 când Théry, pilotând un Brasier, a câștigat Cursa Gordon Bennett. Au fost în principal mașini destinate marelui public.
Pe timbrul cu valoarea nominală de 9 lei este ilustrat un automobil marca Brasier.
Duryea, prima firmă americană care a produs în 1895 prima mașină alimentată cu gazolină din SUA, de 4 cai putere, care atingea 12 km/h. Primele 10 mașini vândute în SUA au fost Duryea. Firma a intrat în con de umbră pe la 1909, când Ford a produs modelul T. A încercat și firma Duryea să producă un model „popular” în anii imediat următori, dar nu a făcut față concurenței Ford. Un automobil marca Stevens-Duryea este redat pe timbrul cu valoarea de 19,50 lei.
Romfilatelia mulțumește domnului dr. inginer Marius Muntean, autorul cărții „Pionieri ai curselor auto”, pentru sprijinul documentar acordat la realizarea acestei emisiuni de mărci poștale.