De-a lungul timpului, spaţiul carpato-danubiano-pontic a dat omenirii mari personalitãţi, prezenţe de prim rang în domeniul creativitãţii, inventicii, ştiinţei şi culturii universale.Data Aparitie:2010-12-17
]]>
Cu ocazia Sãrbãtorii Naşterii Domnului, Romfilatelia introduce în circulaţie emisiunea comunã de mãrci poştale România-Vatican, „Crãciun 2010“.Data Aparitie:2010-11-15
]]>
În urmã cu 50 de ani, în luna noiembrie a anului 1960, România stabilea relaţii diplomatice cu Republica Cipru.Data Aparitie:2010-11-10
]]>
A vorbi despre masonerie şi masoni în România înseamnã sã consemnãm, în primul rând, cã istoria ţãrii din ultimii 250 de ani a fost strâns legatã de reprezentanţii acestei organizaţii.Romfilatelia mulţumeşte pentru sprijinul documentar acordat la realizarea acestei emisiuni de mãrci poştale, Marii Loji Naţionale din România.
Data Aparitie:2010-11-04
]]>
„Viitorul nu este ceea ce vine dupã prezent, Viitorul este ceea ce este diferit de prezent.“ (Henri Coandã)
Cu o sutã de ani în urmã, un tânãr propunea lumii aeronautice o revoluţie ce ar fi adus viitorul în prezent. El expunea la cel de-al doilea Salon Aeronautic de la Paris primul avion fãrã elice cu turbo-propulsor. Numele sãu: Henri Coandã. Naţionalitatea: român. Vârsta: 24 de ani. Studii: absolvent al Școlii Superioare de Aeronauticã şi Construcţii Mecanice din Paris (prima promoţie). Din pliantul conceput de Coandã pentru promovarea avionului aflãm detaliile de construcţie: anvergura maximã – 10,30 m, profunzimea aripilor – 1,75 m, lungimea aparatului – 12,50 m, suprafaţa portantã totalã – 32 m2, greutatea totalã în poziţie de rulaj cu un motor Clerget de 50 CP şi o turbinã propulsivã – 420 kg. Aripile. Detalii de construcţie. Aripile brevetate: armãturã interioarã de oţel. Exteriorul în întregime din lemn foarte lustruit şi lãcuit. Profile, permiţând o sarcinã de 33 kilograme pe m2 de suprafaţã portantã la centru, determinate prin repetate încercãri cu aparate speciale montate pe platforme de trenuri special amenajate în acest scop. Aripi de dimensiuni inegale. Sub aripi, canale de aer prin nervuri proeminente. Aripile prinse de fuzelaj prin tuburi de oţel de cea mai micã rezistenţã la înaintare, fãrã niciun întinzãtor sau cablu. Centrul de greutate destul de ridicat pentru a uşura virajele… Fuzelajul (închizând motorul, rezervoarele, pasagerii), flancat de douã radiatoare, poartã în faţã propulsorul. Acest propulsor brevetat (brevet nr. 416 541 din 9 august 1910) va da multã bãtaie de cap specialiştilor contemporani, inventatorului, dar şi celor din ziua de azi. Conceput sub forma unei turbine acţionatã prin intermediul unui motor cu patru cilindri în linie, rãcit cu apã, fabricat de Paul Clerget, propulsorul transforma mişcarea de rotaţie din jurul axului sãu într-o mişcare de translaţie paralelã cu axul. Producând un vid relativ, concomitent cu creşterea presiunii aerului pe care îl utiliza, propulsorul determina o scãdere de presiune care urma calea cea mai scurtã. Schimbând brusc direcţia de deplasare a fileurilor de aer aflate în mişcare, viteza sa se anula, iar presiunea devenea maximã. Determinând prin construcţia propulsorului ca aceastã presiune sã fie axialã, obţinea, prin însumarea presiunilor paralele, un rezultat ce urma axul propulsorului determinând forţa propulsivã… În decembrie 1910, pe câmpul de la Issy-les-Moulineaux, Henri Coandã şi-a dat întâlnire cu destinul sãu. A pornit motorul Clerget al avionului, turbina a început sã se roteascã, mai repede şi mai repede; un zgomot, specific motoarelor cu reacţie, a spart liniştea câmpului. Avionul a început sã ruleze, a luat vitezã, jetul de aer refulat de compresor s-a transformat în flãcãri; flãcãrile se apropiau ameninţãtor de faţa tânãrului Coandã, zgomotul creştea în intensitate odatã cu viteza; inventatorul nepilot s-a speriat, s-a pierdut cu firea; avionul avea vitezã tot mai mare, s-a desprins de sol, a fãcut o şandelã pe o aripã şi s-a prãbuşit nu înainte ca norocosul Coandã sã fi fost aruncat din avion. Fusese primul experiment din istoria aeronauticii cu un avion propulsat prin reacţie. Talentul, priceperea, vocaţia lui Henri Coandã au determinat un act de creaţie tehnicã pe care alţii, în acele vremuri şi mai târziu, nu şi-l puteau nici mãcar imagina, cu atât mai puţin, înţelege. Sesizând realitatea, Gustave Eiffel, unul dintre cei care au avut încredere în „miracolul“ Coandã, avea sã declare public: „Bãiatul ãsta s-a nãscut cu 30 de ani dacã nu, cu 50 de ani prea devreme!“ Și astãzi, privind fotografiile cu acest avion, obiectiv fiind, nu poţi decât sã te exprimi prin termenul – Fascinant! Ca un omagiu adus marelui savant, cea mai mare poartã aerianã a României, cunoscutã anterior sub denumirea Aeroportul Otopeni, îi poartã numele: Aeroportul Internaţional „Henri Coandã“ Bucureşti. Cu ocazia împlinirii unui secol de la prezentarea primului avion cu reacţie, în cadrul celui de-al doilea Salon de Aeronauticã de la Paris, Romfilatelia introduce în circulaţie emisiunea de mãrci poştale „Centenarul avionului cu reacţie – Coandã 1910“.
Romfilatelia mulţumeşte pentru sprijinul acordat la realizarea acestei emisiuni de mãrci poştale Muzeului Aviaţiei Române şi d-lor Cristian Crãciunoiu şi George Paul Sandachi.
Data Aparitie:2010-10-15
]]>
Aceastã emisiune de mãrci poştale, pe care Romfilatelia o introduce în circulaţie, este a doua serie din tematica „Stemele Dunãrii“.Pe timbrul cu valoarea nominalã de 1,40 Lei este ilustratã Fortãreaţa Ram (Republica Serbia).
Pe timbrul cu valoarea nominalã de 2,40 Lei este ilustrat Teatrul dramatic – Ruse (Republica Bulgaria).
Pe timbrul cu valoarea nominalã de 3,10 Lei este ilustratã Universitatea „Bogdan Petriceicu Haşdeu“ – Cahul (Republica Moldova).
Pe timbrul cu valoarea nominalã de 4,30 Lei este ilustratã Biserica „Adormirea Maicii Domnului“ – Izmail (Ucraina).
Pe coliţa emisiunii cu valoarea nominalã de 14,50 Lei este ilustrat Palatul Navigaţiei (arh. Petre Antonescu) – Galaţi (România).
Romfilatelia aduce mulţumiri, pentru sprijinul acordat la realizarea acestei emisiuni de mãrci poştale Ambasadelor Republicii Serbia, Republicii Bulgaria, Republicii Moldova şi Ucrainei de la Bucureşti.
Totodatã mulţumim d-nei Mariana Șlapac, Preşedintele Comisiei Naţionale de Heraldicã a Republicii Moldova, Consulatului General al României de la Odesa (d-nei Cerasela Nicolaş) şi Direcţiei Judeţene pentru Culturã şi Patrimoniul Naţional Galaţi (d-lui Eugen Stamate).
Data Aparitie:2010-10-01
]]>
La 20 noiembrie 1989, Adunarea Generală a Naţiunilor Unite a adoptat Convenţia Drepturilor Copilului. La 20 noiembrie 1989, Adunarea Generală a Naţiunilor Unite a adoptat Convenţia Drepturilor Copilului.
Aceasta a fost ratificată de Parlamentul României pe 27 septembrie 1990 şi publicată în Monitorul Oficial nr. 109 din 28 septembrie 1990.
Pentru a marca aniversarea a „20 de ani de la ratificarea Convenţiei ONU cu privire la drepturile copilului“ Romfilatelia introduce în circulaţie această emisiune de mărci poştale.
Prin ratificare, statul român s-a angajat să ia toate măsurile legislative, administrative şi de orice altă natură necesare pentru implementarea drepturilor copiilor aşa cum sunt ele stipulate în Convenţie.
Convenţia cu privire la Drepturile Copilului este acordul cel mai larg adoptat în lume în privinţa drepturilor omului. Aceasta oferă detalii despre drepturi şi despre modul lor de aplicare în cele 54 de articole ale sale, plus două secţiuni suplimentare (numite şi „protocoale“). Acest document amplu sintetizează dezvoltarea completă a potenţialului copilului într-o atmosferă de libertate, demnitate şi justiţie. La baza Convenţiei ONU cu privire la Drepturile Copilului se află interesul superior al copilului.
Printre cele mai importante reglementări ale Convenţiei, putem enumera:
– dreptul copilului de a-şi stabili şi păstra identitatea sa;
– copilul are dreptul de a menţine relaţii personale şi contacte directe cu părinţii, rudele şi cu alte persoane faţă de care copilul a dezvoltat legături de ataşament;
– copilul are dreptul de a primi o educaţie care să-i permită dezvoltarea aptitudinilor şi personalităţii sale;
– copilul are dreptul de a se bucura de cea mai bună stare de sănătate pe care o poate atinge şi de a beneficia de serviciile medicale şi de recuperare necesare pentru asigurarea realizării efective a acestui drept;
– copilul are dreptul de a fi protejat împotriva exploatării şi nu poate fi constrâns la o muncă ce comportă un risc potenţial;
– copilul are dreptul de a beneficia de un nivel de trai care să permită dezvoltarea sa fizică, mentală, spirituală, morală şi socială;
– copilul are dreptul de a fi protejat împotriva folosirii ilicite de stupefiante şi substanţe psihotrope;
– copilul are dreptul la protecţie împotriva oricărei forme de exploatare;
– copilul cu dizabilităţi are dreptul la îngrijire specială, adaptată nevoilor sale;
– copilul are dreptul la protejarea imaginii sale publice şi a vieţii sale intime;
– copilul are dreptul la libertate de gândire, de conştiinţă şi religie;
– copilul are dreptul la libertate de asociere, precum şi dreptul la libertatea de întrunire paşnică, în limitele prevăzute de lege;
– copilul aparţinând unei minorităţi etnice, religioase sau lingvistice are dreptul la viaţă culturală proprie, la declararea apartenenţei sale religioase, la practicarea propriei sale religii, precum şi dreptul de a folosi limba proprie în comun cu alţi membrii ai comunităţii din care face parte;
– copilul are dreptul la respectarea personalităţii şi individualităţii sale şi nu poate fi supus pedepselor fizice sau altor tratamente umilitoare ori degradande;
– copilul are dreptul la odihnă şi vacanţă;
– copilul are dreptul de a fi protejat împotriva oricăror forme de violenţă, neglijenţă, abuz sau rele-tratamente;
– copilul are dreptul să crească alături de părinţii săi.
Ratificarea de către România a Convenţiei ONU cu privire la Drepturile Copilului a favorizat dezvoltarea societăţii civile în domeniul apărării şi promovării drepturilor copilului.
În România, în prezent există organizaţii internaţionale interguvernamentale, ONG-uri şi fundaţii pentru apărarea şi promovarea drepturilor copilului, dintre care se evidenţiează: Centrul de informare ONU pentru România, UNICEF, Salvaţi Copiii România, World Vision, etc. care derulează programe în sprijinul copiilor.
Desenele ilustrate pe timbrul şi vinieta emisiunii de mărci poştale au fost realizate de Ioana Vezeanu, respectiv Ana Badea, eleve în clasa a III-a la Școala Generală 143 din Bucureşti, în cadrul programelor desfăşurate de organizaţia Salvaţi Copiii România.
Plicul prima zi al emisiunii ilustrează desenul elevei Elena Daniela Oprea, clasa a VIII-a B (Liceul de Arte Plastice „Nicolae Tonitza“), realizat în cadrul Campaniei desfăşurată sub auspiciile UNICEF România, pentru promovarea acestui eveniment.
Pentru sprijinul oferit la realizarea acestei emisiuni de mărci poştale Romfilatelia mulţumeşte organizaţiilor UNICEF România şi Salvaţi Copiii România.
Data de aparitie: 2010-09-27
]]>
Trenul Orient Express a stabilit legătura între Paris şi Constantinopol, respectiv între Occident şi Orient şi a fost, fără îndoială, cel mai celebru şi cel mai romantic dintre toate trenurile.
„Astăzi, la orele 5 fără 5 minute, a sosit în Gara Târgoviştei, cu o întârziere de 10 minute, primul tren Fulger (Orient Express). Orient Express-ul se compune dintr-o maşină, un vagon de bagaje, un vagon restaurant, un vagon cu paturi, un vagon francez de poştă şi vagonul conductorului. Personalul trenului era de naţionalităţi diferite.“ (Ziarul „Românul“, 27 – 28 mai/8 – 9 iunie 1883)
Trenul Orient Express a stabilit legătura între Paris şi Constantinopol, respectiv între Occident şi Orient şi a fost, fără îndoială, cel mai celebru şi cel mai romantic dintre toate trenurile. Deşi el aparţine, astăzi, doar turismului nostalgic – prin trenurile „Nostalgie Istanbul – Orient Express“ (N.I.O.E.) şi „Venice Simplon – Orient Express“ (V.S.O.E.), care au circulat şi continuă să circule, inclusiv prin România – ecourile sale nu s-au stins încă. Scriitori, muzicieni, pictori şi cineaşti s-au inspirat din istoria acestui tren faimos şi au contribuit la crearea legendei sale.
Acest tren a fost introdus în circulaţie la 5 iunie 1883, sub denumirea de Le Train d’Orient sau Express d’Orient, iar primul său traseu, Paris (Gara de Est) – Nancy – Strasbourg – Stuttgart – München – Salzburg – Viena – Bratislava – Budapesta – Jimbolia – Timişoara – Caransebeş – Vârciorova – Craiova – Piteşti – Bucureşti – Giurgiu – Smârda, pe o distanţă de 2.638 km, a fost efectuat în 59 de ore şi 15 minute. De la Giurgiu, primul tren Orient Express a plecat spre Paris la 8 iunie 1883 la orele 13:30, ajungând în capitală la orele 15:00 şi, după o staţionare de
15 minute, a pornit, din nou, spre Paris. Cu ocazia acestui eveniment, serviciul poştal şi telegrafic din Giurgiu şi-a salutat colegii de branşă parizieni printr-o telegramă cu următorul text, în limba latină: „Sequanam Danubius amice salutat.“ („Danubius salută amical Sena“). La salutul giurgiuvenilor, serviciul poştalo-telegrafic din Paris a răspuns, prompt, tot în limba latină: „Gratae Danubii fratris salutationi respondet Sequana soror.“ („Sora Sena răspunde cu mulţumiri la salutul fratelui Danubius“).
Inaugurarea oficială a trenului Orient Express a avut loc la 4 octombrie 1883 şi, cu acest prilej, au fost introduse în compunerea sa vagoane de dormit pe boghiuri, primele de acest fel din Europa. Noile vagoane ale trenului Orient Express erau pe 4 osii, măsurau 17,5 metri, erau construite din lemn de tec şi aveau geamuri din cristal. Încălzite cu abur şi iluminate cu gaz, acestea erau „tot aşa de confortabile ca un apartament bogat la Paris“. Între două vagoane de bagaje pe două osii erau dispuse două vagoane de dormit pe patru osii, fiecare cu o capacitate de 20 de locuri, precum şi un vagon-restaurant pe patru osii. Vagonul-restaurant (CIWL 151D) era îmbrăcat cu tapiserii din faimoasele ateliere Gobelins, cu piele de Cordoba şi catifea genoveză şi era compus dintr-un salon mare, un salon pentru fumat cu bibliotecă, un budoar, un oficiu şi o bucătărie.
La invitaţia regelui Carol I, de a vizita noua sa reşedinţă de vară, Castelul Peleş din Sinaia, trenul Orient Express, cu 40 de oficialităţi europene marcante la bord, a circulat la 7 octombrie 1883 şi pe ruta Bucureşti – Ploieşti – Sinaia şi retur.
Începând de la 1 iunie 1889, un al doilea tren Orient Express a legat direct oraşele Paris şi Constantinopol, pe o nouă rută prin Serbia şi Bulgaria, traseul de 2.504 km fiind efectuat în 67 de ore şi 35 de minute.
După darea în exploatare, în 1895, a podurilor dunărene, ramura prin România a trenului Orient Express a fost prelungită, la 19 aprilie/1 mai 1896, până la Constanţa Port.
În timpul Primului Război Mondial, trenurile de lux europene, inclusiv trenul Orient Express, au fost anulate. După încetarea ostilităţilor, a fost reintrodus în circulaţie, la 15 aprilie 1919, un nou tren internaţional de lux, denumit Simplon – Orient Express, care lega Londra şi Parisul de Constantinopol. La 1 mai 1921, legătura prin România a trenului Orient-Express a fost repusă în circulaţie până la Bucureşti, prin Arad, Teiuş, Braşov şi Sinaia.
Ultimul tren Orient Express al companiei C.I.W.L.T. a plecat din Paris spre Istanbul la 19 mai 1977 pe ruta Paris – Milano – Veneţia – Zagreb – Belgrad – Sofia – Istanbul (Sirkeci), întreaga distanţă fiind parcursă în aproximativ 56 de ore.
Ilustrând o apreciată tematică de colecţie, Romfilatelia pune în circulaţie emisiunea de mărci poştale intitulată „Orient Express“, realizată în comun cu Austria, pentru a marca relaţiile culturale deosebite, statornicite de-a lungul vremii, între Bucureşti şi Viena.
Timbrul cu valoarea nominală de 4,70 Lei reprezintă trenul Orient Express în luna mai 1921, în staţia Sinaia. Este remorcat de o locomotivă Pacific, tip 2C1-h4, care aparţinea depoului Bucureşti Călători şi care era utilizată pe traseul Bucureşti Nord – Ploieşti – Sinaia – Braşov şi retur.
Timbrul cu valoarea nominală de 2,40 Lei reprezintă trenul Orient Express în 1909, în staţia Salzburg, având în componenţa sa un vagon restaurant-salon pe 4 osii, remorcat de o locomotivă Compound, tip 2B-n2v, din seria austriacă K.k.St.B. 206.01-206.70, ce aparţinea depoului Wien II şi care era utilizată la remorcarea trenului Orient Express pe ruta Salzburg – Viena şi retur.
Pentru sprijinul acordat la realizarea acestei emisiuni de mărci poştale, aducem mulţumirile noastre dlui. Ing. Ilie Popescu, din cadrul S.N.T.F.C. – „CFR CĂLĂTORI“ S.A. (Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii).
Data de aparitie: 2010-09-06
]]>
Aniversarea Bãncii Naţionale a României din acest an, oferã Romfilateliei prilejul de a introduce în circulaţie o emisiune de mãrci poştale dedicatã evenimentului.Aducem mulţumirile noastre conducerii Bãncii Naţionale a României pentru sprijinul acordat la realizarea acestei emisiuni de mãrci poştale.
Data Aparitie:2010-09-05
]]>
În luna decembrie a anului 1930 s-au stabilit relaţii diplomatice între România şi Argentina la nivel de legaţie. Relaţiile dintre cele douã ţãri au însã o vechime mai mare, ele începând cu anul 1880 şi continuând cu deschiderea unui consulat onorific al României la Buenos Aires în anul 1900.Data Aparitie:2010-08-14
]]>