Cel mai frumos și cel mai înalt drum din România, Transalpina, este unul dintre drumurile-bijuterie ale țării. Aflat la peste 2.000 de metri altitudine poate fi traversat cu mașina, având cota maximă în Pasul Urdele, 2.145 m. A fost numit și „Drumul Regelui”, deoarece Regele Carol al II-lea l-a inaugurat parcurgându-l împreună cu familia regală și cu prim-ministrul de la aceea vreme, Gheorghe Tătărescu.
Inaugurarea s-a făcut în primele zile ale anului 1938 la Poiana Sibiului, la acea vreme, drumul fiind considerat o mare realizare tehnică, cu rol economic, strategic și militar. Pierdută în negura vremii, legenda primelor semne ale construirii acestui drum începe în urmă cu peste 2000 de ani. În hărțile timpului, „coridorul IV strategic” a fost folosit de romani în drumul spre Sarmizegetusa în timpul înfruntărilor cu dacii. Tot legendele locale spun că șoseaua a fost construită și pietruită de germani în timpul Primului Război Mondial, însă în prezent, exact pe același drum, iubitorii de frumos pot găsi zone în care istori a a lăsat amprente vizibile asupra oamenilor și locurilor.
Cert este că acest traseu, cunoscut și ca „Poteca Dracului”, a fost inițial nu mai mult decât o cărăruie folosită de către păstori. Astăzi, oamenii locului vorbesc cu mândrie despre acest drum, străbunii lor ajutând la construcția acestuia între anii 1800 – 1900.
„Transalpina” vine din latină și înseamnă „țara de dincolo de munți”. Situat în Carpații Meridionali, drumul de 148 de km leagă Oltenia de Transilvania, între localitățile Bengești din județul Gorj și Sebeș din județul Alba, traversând Munții Parâng de la nord la sud și făcând o paralelă cu Valea Oltului și Valea Jiului.
Traseul se bucură de numeroși turiști care vin să stea „deasupra norilor” și să admire peisajele care te lasă fără aer! Desigur, datorită altitudinii mari, Transalpina este închisă în anumite perioade ale anului, mai ales iarna, dar nu în aceeași dată în fiecare an. Este printre puținele drumuri din țară pe care se poate ajunge cu mașina până la… nori și chiar deasupra lor.
Însă Transalpina nu este doar un drum senzațional la înălțime cu peisaje mirifice, ci parcurgând acest traseu pot fi vizitate lacuri – Lacul Oașa, Lacul Gâlcescu, Lacul Roșiile – și numeroase peșteri printre care se numără și Peștera Muierilor, Peștera Polovragi, forme de relief spectaculoase, specifice zonei montane, de mare atracție peisagistică, care se remarcă prin vârfuri de mare altitudine, creste și elemente de relief glaciar. Frumusețea locurilor este sporită de tufărișurile viguroase de jneapan, smărdar, afin, merișor. Flora și fauna sunt cele specifice munților înalți. În ceea ceprivește fauna, capra neagră este întâlnită frecvent, iar lupul și ursul brun sunt prezențe obișnuite.
Minunata Transalpina a ajuns să fie cunoscută chiar și peste hotare. Catalogat de echipa celebrei emisiuni Top Gear drept cel mai bun drum pentru condus din lume, Transalpina i-a adus în România și pe cei din echipa publicației auto britanice EVO. Jurnaliștii Henry Catchpole și Dean Smith au testat o mașină pe drumul care șerpuiește prin munți și au recunoscut că traseul este minunat și că au fost cuceriți de șoseaua de mare altitudine.
Pentru cei care folosesc acest drum se impune obligativitatea păstrării ambianței naturale, la fel de frumoasă și de curată, așa cum o descoperim în prezent. Merită strădania pentru a încerca plăcerea neasemuită de a urca pe un drum care te duce până la nori și uneori chiar deasupra lor.
Timbrul și colița emisiunii, printr-o abordare grafică specială, reprezintă o invitație deschisă adresată publicului de toate vârstele la o călătorie metaforică printre nori, pe „Drumul Regelui”.
Romfilatelia mulțumește Companiei Naționale de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România și dlui. George Avanu pentru sprijinuldocumentar acordat în realizarea acestei emisiuni de mărci poștale.